REALIZACJA PROGRAMU
E-koordynator programu w SOSW : Marek Ciesielski *
Nauczycielskie zespoły samokształceniowe:
- Zespół edukacji wczesnoszkolnej: nauczyciele, wychowawcy edukacji wczesnoszkolnej
- Zspół nauczycieli SPDP
- Zespół nauczycieli/specjalistów prowadzących poszczególne terapie w SOSW Brzozów
SOSW Brzozów nawiązał współpracę w ramach międzyszkolnych sieć współpracy :
- Zespół Szkół Ogólnokształcących w Rymanowie (kontakt: Pani Marzena Komska-Ciesielska)
- Szkoła Podstawowa nr 17 w Bielsku-Białej ( kontakt: Pan Juliusz Drabiński)
Spotkania w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli odbywają się w formie telekonferencji grupy zamkniętej poprzez portal społecznościowy www.facebook.com oraz uczestnictwo w grupach dyskusyjnych na www.doskonaleniewsieci.pl
Materiały oraz scenariusze zajęć dostępne są na stronie SOSW Brzozów (soswbrzozow.pl) w zakładce „Aktywna tablica”
SZKOLENIA Z ZAKRESU STOSOWANIA TIK W NAUCZANIU:
- ,,Multimedia w dydaktyce”
- ,,Nowoczesna dydaktyka”
- „Tablica Interaktywna w praktyce”
W ramach programu odbyły się zajęcia otwarte z wykorzystaniem TIK w praktycznym nauczaniu :
- „Zdrowy styl odżywiania się”
- „Kraina geograficzna: Syberia- zwierzęta , rośliny”
- „Olimpiada i olimpijczycy”
*e-koordynator powołany ( data powołania-wpis do książki zarządzeń )
*linki do stron:
- https://learningapps.org/
- https://doskonaleniewsieci.pl/
- http://soswbrzozow.pl/index.php/aktywna-tablica
- http://spkroczyce.szkolnastrona.pl/p,102,scenariusze-zajec
- Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:
Nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie nauczania oraz pracy zespołowej, co było przede wszystkim efektem przeprowadzonych w programie szkoleń,
- wzrosła aktywność uczniów, zaangażowanie na lekcjach, samodzielność oraz odpowiedzialność za efekty własnego uczenia się,
- uczniowie chętnie przystępują do projektów edukacyjnych,
- udział w programie wpływał na rozwój kompetencji twórczych uczniów, myślenie matematyczne, wnioskowanie i kojarzenie,
- zastosowanie TIK pozwala uczniom wykorzystywać wiele zmysłów w tym samym czasie (wzrok, słuch), dzięki czemu łatwiej uczą się i zapamiętują
poznane treści,
- nauczyciele poszerzyli bazę dydaktyczną potrzebną do pełnej realizacji
programów nauczania,
- nastąpiła współpraca nauczycieli w zakresie doskonalenia warsztatu pracy,
- zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację nauczania, stosowanie mapy myśli i korzystania z ćwiczeń interaktywnych,
- nauczyciele mogli integrować treści interdyscyplinarne, uczyć korzystania z różnych źródeł informacji oraz uczyć stosowania krytycznej oceny treści informacji oferowanych przez Internet,
- nastąpiło wzbogacenie wyposażenia szkoły w nowoczesny sprzęt komputerowy i oprogramowanie edukacyjne,
- nastąpiło wdrożenie TIK w nauczaniu większości przedmiotów oraz zajęć pozalekcyjnych,
- wzrósł prestiż szkół dzięki zwiększonej efektywności nauczania i kwalifikacji nauczycieli,
- zwiększono atrakcyjność lekcji poprzez stosowanie tablic interaktywnych wraz z zestawem multimedialnym w każdej pracowni z podstawowych przedmiotów,
- wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie.
- Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.
Programowe
- nieuwzględnienie w programie możliwości zakupu oprogramowania edukacyjnego,
- brak propozycji szkoleń z konkretnych aplikacji adresowanych do nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
Ludzkie
- zróżnicowany poziom umiejętności nauczycieli w pracy z nowoczesnym sprzętem komputerowym, umiejętności wykorzystania TIK w pracy dydaktycznej oraz zróżnicowane zaangażowanie nauczycieli w realizację projektu.